Een inschattingsfout over de kredietwaardigheid van je klanten kan je geld – en daarmee je bedrijf – in rook op laten gaan. Wanneer je een grote factuur uit hebt staan bij een nieuwe klant, maar hij de financiële middelen niet heeft om te betalen, zie je niet alleen jouw winst verdwijnen, maar de kosten moeten nog steeds betaald worden. Stel je voor dat er op een openstaande factuur van € 50.000 een marge staat van tien project. Dan moet je al € 500.000 extra omzet maken om dit verlies goed te maken. Dat zie je niet zitten, dat dachten we al. Gelukkig kun je jezelf beschermen voor middel van een kredietverzekering.
Je bedrijf laten groeien met een kredietverzekering
Een onbetaalde factuur betekent geld mislopen. Hiernaast zit je ook nog eens tientallen uren in de stress, ben je de klant zonder gehoor aan het bellen en krijg je geen werk meer gedaan. Het geld en de tijd die je kwijt bent had je kunnen investeren in je bedrijf om deze verder te laten groeien. Dat gedoe met geldzaken, daar wil jij helemaal niet mee bezig zijn. Je wilt bezig zijn met jouw vak. Door een kredietwaardigheidscheck én bijpassende verzekering is dit allemaal te realiseren!
Kredietwaardigheidscheck uitvoeren
Kredietwaardigheid is een zeer deftig woord, maar het betekent niet meer dan of je in staat bent om openstaande rekeningen te betalen én dit ook werkelijk doet. Wanneer dit niet zo is, is een bedrijf niet kredietwaardig en is het niet verstandig om met deze relatie zaken te doen. Dit geld niet alleen voor nieuwe klanten, een relatie die een jaar geleden nog ruim op tijd betaalde, kan dit jaar toch opeens financiële problemen hebben. Het is dan ook verstandig om zo nu en dan een kredietwaardigheidscheck te laten uitvoeren door een specialist. Deze specialist maakt een analyse van tientallen gegevens, waardoor de uitslag zeer accuraat is. Het hebben van deze kennis over je klanten is niet alleen fijn voor de cashflow van je bedrijf, maar ook voor je eigen gemoedsrust.